2012-04-07

Nya sulor

När jag var hos naprapaten så tyckte han att jag skulle gå iväg och få mitt löpsteg filmat. Han hade bra kontakt med Intersport-butikerna i Västerås och jag fick med mig visitkort att visa upp - jag skulle inte känna något köptvång eller så. :-)

Igår tog jag mig iväg och fick hjälp av en riktigt duktig kille i affären - en som ägnade mycket tid åt löpning själv. Det blev premiär på löpband för mig - sprang med båda skorna jag använder just nu. Fokus blev dock på mina Kinvara som han tyckte var ett riktigt bra val för mina fötter och mitt löpsteg. Testade både lägre och högre tempo ... hälisättning och framfotalöpning.

Det fanns inte mycket att säga om hur jag sätter i foten - inga stora synliga problem. Jag pronerar tydligen lite mer på vänster. Höger fot har en ganska rak isättning av foten och på vänster så pekar framfoten lite mer snett åt vänster och jag trycker ner hälen på insidan så att säga. Inga extrema vinklar här, men lite mer än höger. Kanske är det detta som gör att jag sliter ut vänster ben snabbare och kanske beror det mest på att jag är lite svagare i vänster ben generellt.

Jag fick många bra förklaringar och tips så det slutade med att jag nappade på att formgjuta ett par sulor. Han valde med omsorg ett par sulor som inte skulle påverka känslan i Kinvaran för mycket och som dessutom inte bygger upp i hälen. Jag måste säga att resultatet kändes mycket bra. Efter ännu en testlöpning på bandet kunde jag se på filmen att vänsterfoten fick ett mycket bra stöd av sulan och att isättningen blev mycket rakare.

Nu hoppas jag att detta ska hjälpa till i återhämtningen och att jag kanske på sikt kan träna upp styrka och slippa använda detta inlägg. Det finns ju lite olika åsikter om detta - ska man påverka sitt naturliga rörelsemönster eller inte? Som ett led i återhämtningen tror jag dock att det kan vara värt att prova på.

Så fort benhinnorna lugnar ner sig och jag gjort upp med knutorna i vaderna så ska jag ut och testa dessa nya sulor.

Idag blir det påskmiddag hos mina föräldrar med alla syskon och syskonbarn. Hade tänkt att springa dit, men det får nog vänta tills benen känns helt bra.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar