2013-03-03

Långpass och framtida backintervall?

Bortsett från vinden idag så var det verkligen ett fantastiskt väder. Sprang en stund i medvind med solen i ansiktet och det var nästan lite för varmt trots att jag klätt mig svalt för dagen.

Det har blivit tre pass denna vecka - två ganska lätta milrundor och ett långpass idag på dryga 22 km i strax under 5 min/km. Hade inget direkt flyt idag, men rullade på och jag varierade kilometertiderna ganska friskt. Inledde de första 2,5 km ihop med hustrun i lugnt tempo, men sedan när hon fortsatte in på vår normala milrunda så tog jag en annan väg för mitt långpass.


Jag brukar som oftast på långpassen hamna nere vid Mälaren här i Västerås. Det är väl något med vatten (is) som attraherar  - de öppna ytorna kanske? Det var skapligt underlag på de flesta ställen men stundtals var det riktig isgata. På grusstråket längs Mälaren var underlaget acceptabelt i alla fall.

Någon hade roat sig med att trampa upp ett hjärta ute i snön på isen. :-)


Jag tror jag nämnde i ett tidigare inlägg att jag hade hittat ett ställe att träna backintervall. Billstabacken är en skön utmaning. Idag sprang jag utför här och man får verkligen hålla igen ... 16% lutning och rullgrus, behöver jag säga mer? Uppför brukar denna back bita rejält i benen. Den för mina tankar lite till inledningen på Abborrbacken med sin kraftiga stigning och sväng uppåt höger. Sträckan är ungefär 100 meter nerifrån och upp.


Alltid lika spännande om man ska möta de där bilarna i backen. Det ser ut som en vanlig cykelbana, men det finns också parkering för bilar en bit ner för transporter till de kolonilotter som ligger där nere.

Annars känns det bra i kroppen - inte för bra, men tillräckligt bra för att jag ska känna mig nöjd. Under de senaste 6 veckorna har jag ökat volymen successivt från ca 5 km, 10 km, 10 km, 20 km, 30 km och nu i veckan drygt 40 km. Jag hoppas inte att det är en för hastig ökning av volym. Kommande vecka ska jag nog ta det lugnare och lägga mig på ca 30 km och höra vad kroppen har att säga om det. Eftersom jag håller nere tempot på milrundorna så känns det inte som om det sliter så hårt på kroppen.

0 kommentarer:

Skicka en kommentar