2013-03-09

Lite belöning

Om man är nöjd och tycker att man gjort något bra så ska man väl belöna sig? Jag har länge gått och suktat efter en foot pod till min träningsklocka. Det här med att ha siffer-/statistik-mani kring löpningen är kanske en övergående grej? Jag är i alla fall fast i det och vill logga alla löprundor jag gör. Det stör mig oerhört om jag missar ett pass pga av dåliga batterier eller att jag glömt pulsbandet. Nu har jag ytterligare en pryl att hålla rätt på!  :-)

Belöningen för att jag kommit igång med regelbunden träning igen är alltså en foot pod. Har precis kommit tillbaka från en kort löptur för att testa den samt prova att kalibrera den för att mäta sträcka om jag av någon anledning skulle få för mig att springa inomhus där GPS inte fungerar.

Foot pod:en ger mig kadens/stegfrekvens. Just nu är det två saker jag vill ha svar på gällande kadens och det är 1) om jag  har samma antal steg i 5-tempo som i typ 4.20-4.30 tempo och 2) om jag på långpassen ändrar stegfrekvensen när jag blir trött på slutet. Det finns säkert allmänna svar på detta om jag googlar, men jag vill lära mig hur min kropp fungerar helt enkelt och om jag utifrån vetskapen om min puls, tempo och stegfrekvens kan ändra på löpsteg och hållning så att jag springer bättre och orkar längre.


0 kommentarer:

Skicka en kommentar